NYHEDER
Fogedsager – nyhed
Det er værd at bemærke sig, at der efter mange mange år med de gamle regler med virkning fra 15. juni 2024 er kommet spritnye regler om behandlingen af fogedsager. For det første oplever man tit, at skyldneren ikke møder op til et fogedmøde og derved udsætter retten og rekvirenten for yderligere tidsforbrug og omkostninger.
Huskeliste til ferien
TIL UDLANDET MED TRYGHED – PILLEPAS OG MEDICINATTESTER Et af vores specialer er legaliseringer af dokumenter til brug i udlandet. Ofte skal vi både rundt om notaren og Dansk Erhverv eller Dansk Industri og Udenrigsministeriet og ambassaderne/konsulaterne. Apostillekonventionen gør det lidt nemmere for dem, der skal bruge dokumentet i de mange lande, der har
Skulle det være et sommerhus?
Solen skinner i disse dage og trangen til at tage ”på landet” melder sig hos mange byboere. Ud til det grønne, den rene luft, og duften af frihed. Et afbræk kan jo også være meget sundt. Og så er der nogen der tænker det et skridt videre. Vi får en del forespørgsler på køb af
Krav om tidsregistrering af medarbejdere
Nye regler for tidsregistrering kommer til at ramme rigtig mange virksomheder. Lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter – Lovforslag L68, som blev fremsat i Folketinget den 8. november 2023, er vedtaget 23. januar 2023. Loven vil få store konsekvenser for
Konflikter når lejer flytter ud?
Vi har haft lidt for mange sager for nylig, hvor udlejere i mangeårige erhvervslejemål har begået fodfejl, der gør, at de selv kommer i fare for at komme til at hænge på regningen for genoprettelse af et mangelfuldt vedligeholdt lejemål, når en lejer er flyttet ud. Derfor udsender vi denne servicebesked. Du har som udlejer
Har din virksomhed en whistleblowerpolitik?
Har din virksomhed mindst 50 medarbejdere, skal den – senest den 17. december 2023 – opfylde Lov om beskyttelse af whistleblowere (Lov nr. 1436 af 29/06/2021). Loven er Danmarks ratificering af et EU-direktiv. Med direktivet har alle virksomheder med mindst 250 medarbejdere siden 2019 skullet efterleve reglerne, der således nu kommer til at gælde virksomheder
Ejerleder og beslutning om virksomhedsoverdragelse.
Som privatperson er køb og salg af familiens bolig ikke en hverdagsbeslutning. Processen er kompliceret og på grund af ikke helt trivielle regel-områder, kan det være svært at overskue risici og muligheder midt i det hele. Sådan er det også med beslutningen om at overdrage den virksomhed, som man som ejerleder har udviklet igennem tiden,
Bestyrelseskontrakter og professionel bestyrelse
Det er blevet mere komplekst at være ledelsesmedlem. Der er mange krav og et stort ansvar for at gøre det ordentligt. Og der er et stort behov for dygtig ledelse. Professionel bestyrelse Er det omkostningen værd at have en advokat eller en markedsføringskyndig eller et andet professionelt bestyrelsesmedlem med på holdet? En god bestyrelse kan
Stråmænd og tantebestyrelser
Fra den 1. januar 2021 blev det forbudt at være anmeldt som medlem af en bestyrelse eller direktion, hvis man ikke i praksis fungerer som ledelsesmedlem. Bestemmelsen har vel ikke fået stor opmærksomhed. Mange er ikke bekendt med reglen, men den er vigtig at være opmærksom på, så man ikke kommer i klemme. Hvad siger
Revisionspligten ændres
Der skal indføres skærpelser af revisionspligten for at undgå svindel. Regeringen har sammen med en række partier i Folketinget (regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Nye Borgerlige og Alternativet) ultimo juni 2021 indgået en aftale som øger virksomheders behovet for revision med henblik på at bekæmpe svindel og skatteunddragelse. Flere virksomheder skal således